Aktualizované 10. septembra 2022
O koronavíruse a pandémii, ktorú na celom svete spôsobil, sa hovorilo veľmi dlho. Uvedomovali sme si jeho dopad na zdravotný systém i ekonomiku jednotlivých štátov. Pandémia trvajúca od marca 2020 do mája 2020 však mala oveľa ďalekosiahlejšie dôsledky, než si dokážeme predstaviť. Medzi inými sa podpísala i na kvalite predpovede počasia. Z obdobia, kedy došlo k výraznému obmedzeniu leteckej dopravy, sme prišli o celú radu dôležitých dát a predpovede počasia neboli zrovna najpresnejšie. Na niektorých krajinách sa tento fakt podpísal viac ako na iných. Ako je to možné? Dovoľte nám prezradiť Vám, ako sa koronavírus podpísal na zhoršení kvality predpovede počasia.
Zhoršená kvalita predpovede počasia z dôvodu zníženia počtu komerčných letov
V období, kedy vládol svetu koronavírus, sme sa museli vyrovnať s uzavretými hranicami a s nemožnosťou cestovať, kamkoľvek by sme chceli. V období medzi marcom a májom roku 2020 klesol počet komerčných letov o 50-75% (jednotlivé dáta sa medzi krajinami samozrejme líšia). Letecká doprava však zohráva v prípade predpovede počasia mimoriadne dôležitú úlohu.
Nedávna štúdia publikovaná v Geophysical Research Letter, podrobne mapuje dopad koronavírusovej kríze v leteckej doprave na kvalitu následnej predpovede počasia. Štúdia veľmi podrobne analyzuje dáta, ktoré z dôvodu obmedzenia letov chýbali k zostaveniu presných predpovedí počasia. O akých dátach to hovoríme? Dovoľte nám prezradiť Vám, že na lietadlách komerčných letov sa nachádzajú senzory podrobne zachytávajúce situáciu, ktorá vládne vonku. Medzi najzakladanejšie senzory patrí samozrejme teplotný senzor. Ten v spojení s presnou polohou GPS dokáže meteorológom poskytnúť množstvo dôležitých informácií podieľajúcich sa na vytváraní predpovede.
Hoci lietadlá snímajú podmienky atmosféry vo vyšších vrstvách troposféry až nižších vrstvách stratosféry, tieto dáta sú bohatou studnicou informácií, ktoré dokážu presne ukázať napríklad to, ktorým smerom sa bude pohybovať oblačnosť. Od toho sa ďalej odvíjajú ďalšie pozorovania. Ak však nie je letecká doprava k dispozícii alebo dochádza k tak extrémnemu obmedzeniu, akého svedkami sme boli počas roku 2020, jednoducho chýbajú správne dáta, ktoré by nám dokázali osvetliť celkovú situáciu.
Krajiny, ktoré boli najviac postihnuté absenciou meraní pochádzajúcich z leteckej dopravy, sú predovšetkým juhovýchodná Čína a niektoré oblasti USA. Problémy s nepresnosťou predpovede počasia sa objavili i v Austrálii. Na počudovanie, veľmi dobre z celej situácie vychádza západná Európa, ktorá absenciou dát z leteckej dopravy, nebola tak výrazne zasiahnutá ako iné krajiny. Napriek tomu nám však ostáva dúfať, že sa situácia v budúcich rokoch už nebude opakovať, a to nielen kvôli predpovedi počasia.
Komentujte ako prvý